Strand Hotell i Borgholm!

image111


Då var man hemma igen då efter en riktigt härlig långweekend på öland, Borgholm och Strand Hotell.
Emelie och jag drog iväg torsdag-förmiddag söder över. Vi hade bokat in oss till söndag på Strand Hotell.

Fikapaus blev det i Oscarshamn, när köttebullemackan var uppäten var det dax att ta dom tag i dom sista milen innan vi var framme vid Ölandsbron. Alltid lika häftigt att åka över den. Man undrar hur den kan hålla alltså. Så många bilar som åker å den varje dag och så mycket extrema väder som den har fått stå ut för de senaste åren.
Men hur som, den höll för världens snyggaste Opel Vecktra och vi var över på rätt sida. Vi ringde upp Emelies föräldrar som redan var på ön och bestämmde att vi skulle stanna till hos dom på vägen upp till Borgholm. Dom bådde på Ekerums camping som ligger ngn mil söder om Borgholm.  Efter diverse småprat så bestämmde vi oss för att dra vidare in till vårat hotell.

Vi fick rum 612, det skulle bli våran hemvist. Rummet eller snarare delen av en radhuslänga låg ute på gården strax bredvid själva huvudbyggnaden. Helt perfekt, vi hade en liten uteplats med bord o stolar. Snabbt in med packningen. (En miljard plagg för mycket i mina väskor som vanligt, man behöver inte ha med sig 10 olika piketröjor, massa långärmade, tre shorts för att vara borta fyra dagar. Aldrig lär man sig...) Vi gick ner
till scenen, poolen och barerna en sväng för o se vad som hände. Där var ett band som hette YellowMike som spelade. Blandade gammal trött pop med en rikigt cool version av Rammsteins Du Hast!

             

SÅ var det dags för middag på hotellresturangen Edelmanns. Riktigt god skagen-toast till förrätt och underbart god fläskfilé till huvudrätt. En iskall öl till det var perfekt. Allt smakade kalas och man började känna sig så där härligt slö som man bara kan göra när man är iväg på semester. Fläskfilén var uppäten och ölen tom så drog vi ut en sväng på Borgholm. Mötte upp Emelies föräldrar och gled runt under kvällen och kollade mest butiker. Trevlig kväll i fina Borgholm.

                    

Fredagen var dagen som SMHI hade lovat oss sol, som vanligt denna sommar så blev det inte riktigt vad dom säger. Så vi drog in till Kalmar istället. Riktigt trevlig stad att gå och shoppa i. Var även och kollade in stadens Domkyrka. Riktigt coolt ställe med mkt historia runt om sig visade det sig. Emelie tömde affärerna i vanlig ordning. Tror att hela Kalmar city var stängt under lördagen pga brist på varor att sälja. Jag nöjde mig med att fönstershoppa, hittade dock riktigt rikigt snygga jeans som Danne ska lägga beslag på när lönen kommit!

Fredagkväll var det bokat bord på Strandkrogen på Ekerums Camping. Det var nämligen Tacosbuffe där. Emelie och jag skulle möta upp hennes föräldrar där för att ta oss ngra kalla öl innan. Vi bestämmde oss för att hyra cykel för att smidigt kunna ta oss ut och hem och dessutom kunna dricka. Kollade runt lite i Borgholm efter ngt bra ställe och fastnade vid HyrHoj.nu. Varsinn snygg moutainbike blev det. Dom skulle ju utan problem ta oss till Ekerum. (trodde vi...) Hoppade på cyklarna, ölen var redan på plats i Ekerum och det var bara vi som skulle ut. Vi cyklade Ölandsleden ut ur Borgholm mot Slottsruinen. Vad händer då? jo givetvis. Min förbannade cykeljävel ger upp och trampan går sönder. Lätt o cykla med en trampa. Jag blev vrålförbannad och ringde upp cykeluthyraren och berättade med väldigt vänliga ord vad jag tyckte om deras förbannade cyklar. Tror killen jag pratade med blev lite paff så han skickade ut en reperatör för och fixa min cykel. När han efter en halv evighet kom ner så hoppade jag på hans cykel och sa, "den här tar jag så lagar du min gamla och tar den hem". Sen åkte vi! :-)

             

Perfekt humöret på topp igen, cyklade säkert tio minuter. Lagom förbi Soliden då händer precis samma sak med cykeln Emelie har lånat. Då blir Daniel måttligt glad kan vi säga, ringer upp igen och var jag lite spydig sist när han hade mig på tråden så vet jag inte vad vi ska kalla det här samtalet....med all rätt. Fan två cyklar ska väl inte gå sönder inom en kvart som man precis varit o hyrt. Efter massor av tjat och till sist även fjäsk så lyckades vi förhandla fram att få pengarna tillbaka och att få fri stjuts ut till Ekerum. Försökte visst även få dom att betala taxipengar med det var kanske lite overkill...:-) Hursom till sist kom vi fram, stjutsade av cykelkillarna.
 Så vad ni än gör hyr ALDRIG cykel hos Hyrhoj.nu i Borgholm!
Kvällen i övrigt blev hur lyckad som helst, god öl (nej jag får inte ölmage gsson, den tränar vi bort direkt! :-)..), god mat och trevligt sällskap. Men en sak slog mig när vi hade käkat o gick en sväng. Vi hamnde vid scenen där det var ngn form av karaoke. Är det ngt som jag har svårt för så är det det. Fulla äldre medelålders som ska försöka sjunga. Vad är det som är så kul med det. I vanliga ivet törs dom inte öpnna käften men så fort dom får lite dåligt vin i kroppen ska man upp o sjunga. Det är så svenskt det där. Vi insåg ganska snabbt att underhållningen var under all kritik och det där med husvagn/tält camping är väldigt långt från vår verklighet.

image120

Lördagen var vi kvar hela dagen i Borgholm. Vi var nere vid havet försökte sola lite men sommaren blåste bort totalt. Det var ju varmt men ingen sol. suck. Fick bli lite promenad och sånt istället. En flaska vin på uteplatsen och en middag på Ebbas (Elsas va Em? :-)...) Café på kvällen. Blev lite glada i hatten både Emelie och jag där ett tag...
Var konstert på Strand på kvällen. Vi var nere o kollade till det men Snook är inte riktigt ngn av våra favvoriter så det blev ett kort besök.

   

Söndagen var det ju hemresa, men vi drog ut på det så länge som möjligt. Underbar hotellfrukost som man blivigt bortskämmde med nu. (Ska bli jätteskoj o äta torra mackor och kräm imorgon igen. Blää för vardag!)
Påväegn ur Borgholm blev det ett stopp vid medeltidsborgen och slottsruinen. Älskar det stället. Det är galet häftigt att gå runt där och kolla. Fotade massor så klart!
Var en sväng i Färjestaden och gled runt lite innan det var dax att korsa Kalmarsund igen för att dra iväg hem...hem mot tråkiga Åtvid....
 
image125

               

Långblogg blev det igen. Hoppas ngn läser allt. Vet att det finns ngra trogna! :-)

I veckan då? Alla som läser är härmed inbjudna till brännbollfest på tisdag. Fotbollsplanen på Bäckfallsvägen är platsen. Torsdag blir det krogrunda i Linkan med Gsson. (Tradtion på sommaren...)

Over and out.../d.


Kommentarer
Postat av: Matte.G-sson

Bra att ni hade det roligt i Öland!!!.....en annan var kvar i rutna Åtvid o tog det lugnt o hade det lite små tråkigt!!!!
// Mattias"älskar6" G-sson.......

2007-07-23 @ 16:18:11
Postat av: Nykte

Daniel är som vanligt ute och cyklar.... Tala om dåligt företag. Men kul att ni hade fint på Öland och det blev ett gäng härliga bilder också ser jag.

2007-07-23 @ 23:29:27
URL: http://nykte.blogg.se
Postat av: jossi

Guuuuuud vad du skriver... Du som knappt skrev en rad i skolan =) Vi hade visst mer tur med vädret på grann ön ;)

2007-07-24 @ 11:57:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0