Det tidigare livet!

                              
LIVET FÖRE DETTA!  FAN VAD SKOJ VI HADE!

Satt häromkvällen o kollade på en dvd jag fick av ngra vänner, "25 år med svensk punk" heter den,den är inspelad från en konsert i göteborg för ngt år sedan med massa gammla punkband som är nedlaggda för länge sedan.Men vilka minnen det väckte i kroppen! så mycket man har glömt, så mycket som  har hänt sen man själv var aktiv inom den scenen. Jajamen, Danne som punkare. Det var livet det för inte så hemskt många år sen, livstilen var ngt jag levde efter totalt kan man säga. Jag skrev o gjorde eget fanzine, Skandal Fanzine var namnet, skrev, intervjuade, fotade och tryckte allt själv.  Sålde det på konserter o genom flygbladsspridning. Jag gav ut fem (eller var det sex) nummer av det.
                                   image12
                                       Det var ett tag sen.....

Vi var iväg på konserter o festivaler i helgerna och gjorde egentligen inget annat på fritiden än på något sätt hade med musiken o punken att göra.  Det var en tid som känns otroligt långt borta nu men som jag ser tillbaka posivitvt på. Om Dan o jag, som den där dagen under rätt så tidigt 90-tal visste vad vi gav oss in på när vi stack iväg till Linköping för att köpa med oss ett gäng Strebers-skivor (Mest för att vi tyckte omslaget var så jävla coolt med döskallen i hatt...) hem visste vad vi gav oss in på...minns det som igår när vi kom hem, in till Dans pojkrum uppe i Utsikten här i Åtvid slängde i "Kaos o skrål"-plattan och drog volymknappen till max och vad hör vi. Glömmer det aldrig. Hysteriskt fiolspelade (skivans intro är typ 1 minut av värsta tänkbara fiolspelade) Vi tittade på varandra o undrade vad fan detta var.. En minut senare visste vi. Detta var ngt för oss. Det var skräningt, slammrigt, snabbt, uppkäftigt och förbannat skoj! Med låtar som "Da´n efter bomben","Betongbarn", "Samhället är sjukt" osv så var vår oskuld för punken som bortblåst! Nu började livet! Och som det gjorde!

Efter många många resor in till Linköping för att handla skivor, tusen och åter tusentals kronor brännda på skivmässor hade jag en skivsamling som inte gick av för hackor direkt. Mina väggar hemma i mitt rum på Malmvägen syntes det inte många millimeter tabet på (Fråga min syster...) Det fanns riktigt alster, riktigt tidiga vinyleps och LPs. En del ärligt köpta o en del snodda...hrmm..:-)

image14
   Haha så man såg ut...
 
Genom punken träffade jag så mkt nya människor o vänner. Det var precis som man läste om inom den scenen, gemenskapen var grym. Vi åkte runt på spelningar o festivaler o liknande o träffade folk från andra städer, vi söp och vi levde jävulen tillsammans som Moderat Likvidation uttryckte det....Det är en tid som jag kan sakna grymt ibland när jag tänker tillbaka.

Varför skriver jag om det här då? Ja jag vet inte egentligen, men jag saknar det i dagens sammhälle. Var är ni som är lika käftiga, var är musiken, nitarna, var är kedjorna, var är engamanget? Finns det ngt band som spelar punk idag? Berätta för mig? Jag menar inte Green Day, Jag menar inte Blink 182, jag menar inte Hives (blää o fy) Jag menar var är Anti-Cimex, var är Mob 47, var är Asta? Var är Moderat Likvidation? Önskar man kunde hitta ett band som vet vad det handlar om än, som skiter i allt vad trender och kommersiell musik betyder.
En Alternativ Musik tack!!


           image13
Flera som kunde på den här tiden, var Thåström bra på Hulsfred Johanna? hahah


OBS: Glömde visst nämna att fröken ner ser ovan, Johanna, ska ha ett stort tack för att hon stod ut så bra som hon gjorde, som man ser på bilden fanns det ögonblick som var extra jobbiga...:-)


Kommentarer
Postat av: Christy

Fan vad härligt att läsa detta bloginlägg Daniel. Själv är jag inget för punk, har aldrig förståt mig på punk. Men det är trevligt att läsa om ngt som ngn har brunnit för i tonåren, istället för att bara sitta hemma o pilla näsan, åka raggarbil ett varv och hoppas på att den man är kär i ska bli kär tillbaka. [Herregud, det va visst min ungdomstid]
Hey punk!

2007-05-11 @ 09:06:47
Postat av: Hajde

Ja, det var en härlig tid. Det kommer kanske mera?

2007-08-23 @ 11:42:51
URL: http://www.moderatlikvidation.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0