GOTLAND

 

Vad gör man när man har med sig ett gäng överåldirga gubbar på semester..jo när åldern tar ut sin rätt och gubbarna måste vila så får väl jag ta till datorn o blogga lite.
Än så länge saknas tvyärr internet uppkoppling pga att visbyborna verkar va i snålaste laget med att dela med sig av trådlöst bredband. Men det är på g hoppas vi under senare del av veckan! Så länge skriver jag blogginläggen och sparar dom på datorn o sen publicerar jag så snart jag kan!

Idag har varit en dag då planen var att upptäcka visby, eftersom ingen av oss har varit här tidigare! SMHI hade utlovat lite halvtaskigt väder så just därför var det perfekt att ta en sån dag. Till större delen av dagen så hade faktiskt smhi helt åt helvete fel. det har varit sol och underbart sommarväder över gotland idag! Sånt gillar vi. Så dagen spenderades till stor del innanför muren. med uteserveringsöl och fotograferande. Sjukt mysig stad! Här ska jag verkligen åka tillbaka till! Gick i hamnen och kollade in alla båtar. Någon sa attd et låg båtar till ett värde av en halv miljard här under veckan. Sjukt mycket pengar. Båtar märkta med Lidingö, Danderyd och liknande brat-tillhåll i Sthlm vittnade om att det var stockholmsvecka i Visby just denna vecka..det märks kan jag säga...

Nu har äntligen Annicken babblat färdigt så nu kan jag fortsätta skriva. Hon ringde o grät för dom saknade oss så mycket där hemma. Hon o Yo dränkte tydligen sina sorger...:-)

Vi har averkat första delen av fotbollskampen oxå. Till våran glädje och till Alex stora sorg så råkar vi bo granne med en fotbollsplan. Där kommer en och annan timme slås ihjäl misstänker jag!
Imorgon väntar Tofta beach på ett besök! Ska bli härligt o se hur det ser ut!


Over and out! /d


          
 

Precis som alla andra veckor är tisdag andra dagen i veckan o fortfarande ingen internetanslutning..det lutar mera och mera åt att det här blir någon form av dagbok istället för en sammanhängande blogghistoria om en vecka på gotland. Dagen började iallafall med att vi tog en verkligen behövd sovmorgon hela gänget. Jag var först att vakna till liv och det var vid tiosnåret det. Jag förgyllde min morgon med att läsa en hel del i Sweden Rock Magazine senaste nummer innan resten av packet vaknade. Hastigt o lustigt så blev det bestämmt att vi drar till Tofta en sväng. Ärkefyllo nummer ett hade väl fått en mindre infarkt eller liknande o erbjöd sig att köra så vi lastade minibussen full med grjejjer o drog till Tofta för att fixa till våran Tofta-oskuld. Eliten var i o plaskade i årets kallaste bad. MEN vilken utsikt..ja alltså naturen då...tänkte inte på alla babes som ligger på Tofta.......

Helt underbart första intryck iallafall och imorgon blir det en heldag på och runt beachen för oss! Kvällen var ju bortlovade för våran del. Vi hade ju planerat och bokat in bord på olearys här i Visby för att se vårat kära ÅFF möta Mjällby. Matchen gick helt åt helvete och Åff fick storstryk. Men va gör väl det. Vi var ordentligt i partyform den här kvällen så efter mycket om och men så enades vi om Munkkällaren..granne till Gutekällaren. Stället är riktigt häftig med massa små rum varvat med större dansgolv. I en del av krogen spelade ett live band som hette Nocie Forverer och ägnade sig åt att lira just Noice-covers. Riktigt bra faktiskt. Bra dag på publiken och grymt jävla varmt!!
Jag upptäckte redan vid ingången att det utlovas en vinylavdelning på det här stället. letar upp det direkt naturligtvis och hitar ett stort gäng vinyler och min lycka är total. jag vet redan nu att det kommer bli bra ikväll. Prata lite musik o sen lägga in önskemål om vad vill höra på och plötsligt så var VIsbys hetaste krog förvandlad till en renodlad 80-tals, vinyl, hårdrockspub. Det lirades AcDc, Twisted SIster, Alice Cooper, Guns n roses och Kiss. Och vilket stämning, totalt proppfullt på dansgolvet. Sjuuukt rolig kväll! En hel del Jack Daniels rann lätt ner i kroppen innan vi avslutade det hela med sveriges godaste hamburgare på Max.


Over and  out /d


        


Tofta i all ära min vänner men är man på gotland så måste man ju faktiskt se en del andra grejjer oxå. Därför bestämde vi oss för att ta med oss Gropens fina minibuss som vi lånat under veckan och bege oss norrut på gotland. Jag hade fått nys om ett ställe längst upp på norra udden som kallades Blå Lagunen och var ett gammalt klakbrott. Det skulle va väldigt fint och turkost vatten. Sånt är jag väldigt svag för så jag förslog det för mina reskamrater. Dom var inte sena med att nappa. Sagt o gjort så drog vi dit runt middagstid idag, torsdag. 
Efter ett intagit en riktigt god räkmacka på 56:ans (Vilket coolt ställe för övrigt!) så kom vi till sist fram. Och gissa om stället infriade förväntningarna. Ruskigt fint och mysigt, Skönt bad, härlig sol och riktigt fina foton. :-)

Vidare mot Fårö där vi kom fram till Sunderstrandviken. TOfta-liknande beach men kritvit sand och turkost vatten. Magiskt härligt! Massa fotboll och strand vollyboll i vanlig ordning. Älskar detta semesterliv!

Blev lite småparty i lägenheten här i visby underkvällen med matlagning o ngn öl på balkongen, Håkan, Jögga o Jag avslutade kvällen innanför muren i Visby lite biljard-spel. Skoj! Imorgon hoppas jag på ännu en dag med strålande sol och då blir det säkert en sväng till Tofta o bättra på färgen på magen! ;-)


Over and out! /D


 

           


Jaha då var vi på väg hem igen då, så fort vi kom in på fastlandet igen så slår regnet mot bilens framruta. Snacket i bilen går om vilken otrolig tur vi haft med vädret. Från dag ett har solen lyst och färgat våra kroppar till en klart finare nyans än blekvit. Hoppas nu bara att resten av sommaren blir lika solig som vecka 29 på gotland!

Gårdagen spenderades i centrala visby, vi gick runt o strosade i affärer och tog det allmänt lugnt. Blev en sväng på stan på kvällen med ett besök på Hamnplan 5 som hade det trevliga nöjet att ha tidningen Moore´s finaste damer på besök. Hamnplan 5 är nog visbys motsvarighet till stureplan i sthlm kändes det som.

Inte riktigt min typ av ställe kände jag rätt tidigt. Trivdes bättre på Munkkällaren! :-) Drog mig ut rätt tidigt. Pratade rätt länge med Micke istället o fick genom telefon lyssna på Metallica som Micke var o kollade på I Hultsfred. Fick trevligt sällskap oxå av folk som förstår sig på det där med musik! ;-)

Idag så är det som sagt dax att återgå till fastlandslivet o lite mera normal dygnrytm. Semestern har ju trots allt bara börjat, och tack gode gud för det. Veckan som kommer får ses som ngn form av återhämtningsvecka för att sen förvandlas till party igen när vi drar till Göteborg/Ullared i mitten på nästa vecka!


Stek, Jögga, Alex, Får stort tack för underbar vecka!

      


Kommentarer
Postat av: joly

Som före detta Visby-bo kan jag bara hålla med om vinylbaren på Munken. Där hängde jag en hel del under mina tre år där... ;D

2009-07-20 @ 17:07:30
URL: http://joly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0